Дистанційне навчання 

Група № 26 Урок  з історіу України №17 за 10.03.2020 

На тему: Державотворчі процеси в перші роки незалежності України.

Електронний посібник: Підручник з історії України за 11 клас (рівень стандарт) авторри О. Гісем, О. Мартенюк https://uchebniki-online.net/1007-istoriya-ukrainy-11-klass-gisem-martinyuk.html

1. Державотворчій процес.
Розповідь учителя.
Суспільна ситуація, що склалася в Україні після розпаду СРСР і проголошення України, поставила перед українським народом нові завдання, першочерговими серед яких були:
- будівництво власної суверенної держави;
- ліквідація тоталітарних політичних структур і будівництво правової демократичної держави;
- трансформація централізованої державної економіки в багатоукладну, ринкову, орієнтовану на соціальні потреби людей;
- національне відродження й оздоровлення міжнаціональних відносин в Україні;
- установлення зв'язків із далекими та близькими державами-сусідами на основі рівноправ'я.
Ключовим завданням перших років державотворення стало формування трьох основних гілок влади – законодавчої, виконавчої та судової. Разом із тим необхідно було створювати українську армію та інші силові структури, управлінські структури на місцях, налагодити ефективну взаємодію місцевої та центральної влади.
Державотворчий процес – процес формування та становлення основних інститутів влади, їх конституційне оформлення, визначення національних інтересів.
Розповідь учителя.
Особливості державного будівництва в Україні:
- становлення й утвердження незалежної держави відбувалося одночасно із завершенням процесів формування української політичної нації та національної самосвідомості;
- складне соціально-економічне становище призвело до розчарування частини населення в ідеї суверенності, чим прагнули скористатися явні й приховані противники незалежності.
2. Формування законодавчої гілки влади.
Розповідь учителя.
Згідно з правовою традицією демократичного суспільства, ключовим принципом формування державних органів влади є розподіл влади, який передбачає формування трьох її гілок – законодавчої, виконавчої й судової.
Єдиним законодавчим органом влади в Україні була визнана Верховна Рада, яка стала Верховною Радою України. Її діючий склад у кількості 450 осіб було обрано в 1990 р. Депутатську більшість становили члени розпущеної 1991 р. КПУ, що гальмувало державотворчі процеси.
Після обрання Л. Кравчука Президентом України Верховну Раду очолив І. Плющ. Від перших днів незалежності вона розгорнула активну законотворчу роботу.
Але попри велику кількість прийнятих документів, особливо з питань внутрішньої політики, конкретного механізму їхньої реалізації розроблено не було.
Велика частина прийнятих парламентом законів не мала прямої дії, а вимагала додаткових пояснень, тлумачень, так званих підзаконних актів, опрацювання яких затримувалося на невизначений термін.
Вчитель ставить перед класом запитання методом «мозкового штурму» спираючись на щойно вивчений матеріал, визначити ознаки , що заважали ефективній діяльності Верховної Ради.
Згідно вивченого матеріалу, учні в змозі зазначити такі ознаки: заважало гостре політичне протистояння та відсутність в роботі законодавчої й виконавчої влади.
3. Президент України та виконавча влада.
Розповідь учителя.
1 грудня 1991 р. на підставі відповідно Закону український народ уперше загальним прямим голосуванням обрав свого Президента. Відповідно до чинної тоді Конституції Президент України був головою держави, тобто вищою посадовою особою, і головою виконавчої влади. У його функціональних обов'язків зокрема включалися гарантування забезпечення прав і свобод громадян, упровадження в життя Конституції та Законів України через органи державної виконавчої влади, представництво України в міжнародних відносинах.
Першим Президентом України став Л. Кравчук.
Творче завдання з портретом.
На дошці портрет Л. Кравчука [Додаток Б], класу дається завдання за зовнішнім виглядом охарактеризуйте, яка на вашу думку це була людина. На це завдання дається 5 хвилин. Обговорення відповідей проходить у формі фронтального опитування.
Випереджальне завдання. Біографічна довідка Л. Кравчука (підготовлена ученицею класу). Учениці дається 7 хвилин.
4. Створення української армії.
Розповідь учителя.
Одним із ключових складових процесу державотворення є створення й розбудова власних Збройних сил.
Уже 24 серпня 1991 р. парламентом було прийнято постанову «Про військові формування в Україні», за якою всі війська, дислоковані на українській території, підпорядкувалися Верховній Раді.
Також було створено Міністерство оборони України та затверджено в жовтні 1991 р. концепцію оборони й розбудови Збройних Сил України. Концепція проголошувала прагнення України стати нейтральною, без'ядерною, позаблоковою державою й забезпечення виконання цих завдань шляхом створення власних Збройних Сил. Загальна кількість армії визначалася в межах 400-420 осіб.
Референдум 1 грудня 1991 р. прискорив процес створення армії. Уже 6 грудня було прийнято Закон про Збройні Сили України.
19 жовтня 1993 р. Верховна Рада республіки прийняла воєнну доктрину України. Вона базується на тому, що Україна не вважає своїм потенційним противником жодну державу.

Домашнє завдання: опрацювати 20-й. параграф підручника ст. 167-179, зробити конспект даної теми дивитися за посиланням https://uchebniki-online.net/1007-istoriya-ukrainy-11-klass-gisem-martinyuk.html

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога